Home » Aktualności » Wycieczka Edu-Ojców w ramach projektu EDUSCIENCE

Archiwum

Wycieczka Edu-Ojców w ramach projektu EDUSCIENCE

W dniach 05-06 czerwca 2014 roku uczniowie klasy II  Szkoły Podstawowej w Zgłobniu uczestniczyli w wycieczce dydaktycznej do Ojcowa zorganizowanej przez Instytut Geofizyki PAN w ramach projektu EDUSCIENCE.

O godz. 7.00 dzieci po gorących pożegnaniach z rodzicami i w dobrych humorach wyruszyły po przygodę.

Do Krakowa dotarliśmy około jedenastej. Pani przewodnik już na nas czekała i zaprowadziła nas do Muzeum Geologicznego Instytutu Nauk Geologicznych PAN, gdzie odbyły się bardzo ciekawe zajęcia prowadzone przez pracujących tam dydaktyków.  Dzieci ogromnie ucieszyła obecność pani Dagmary Bożek-Andryszczak, którą doskonale znali z bezpośrednich transmisji video. Mogli pochwalić się wiedzą, którą  wcześniej zdobyli. Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się bardzo dużo na temat wulkanów, skamielin i przeszłości Ziemi. Potem zwiedziliśmy salę, w której stały gabloty z różnymi skałami, kośćmi i skamielinami. Dzieci długo oglądały szczątki mamutów i niedźwiedzi jaskiniowych, które żyły kilkadziesiąt tysięcy lat temu. Następnie spacerowaliśmy szlakiem kamiennych zabytków Krakowa a później udaliśmy się na wycieczkę po tym pięknym mieście. Podczas spaceru przewodnik pokazał nam pomnik psiej wierności i opowiedział wzruszającą historię psa o imieniu Dżok, podziwialiśmy Smoka Wawelskiego, byliśmy na ulicy Franciszkańskiej, by spojrzeć w papieskie okno. Następnie udaliśmy się na dziedziniec Collegium Maius – głównej i najstarszej siedziby Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tam przewodnik pokrótce opowiedział nam o dziejach tej uczelni. Wolnym krokiem poszliśmy na Stare Miasto, wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej i podziwialiśmy Sukiennice. Pod tymi XIX-wiecznymi arkadami zaopatrzyliśmy się w pamiątki i prezenty dla bliskich.

Drugiego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od Jaskini Nietoperzowej. Podziwialiśmy nacieki skalne, oraz w całkowitej ciemności i ciszy słuchaliśmy „śpiewu” jaskini. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła wizyta w  multimedialnym Muzeum Przyrody. Dzieciom szczególnie podobała się prezentacja ożywionej przyrody Doliny Prądnika, „multimedialny fotoplastikon”, który umieszczony jest na antresoli  i pozwala na zapoznanie się z trójwymiarowymi fotografiami roślin i owadów. Piękna była również część ekspozycji ukazująca świat zwierzęcy łąk i lasów Ojcowskiego Parku Narodowego.

Następnie odwiedziliśmy Obserwatorium Sejsmologiczne Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Tam wzięliśmy udział w warsztatach na temat powstawania trzęsień ziemi i tsunami. W sposób naprawdę prosty i obrazowy obserwowaliśmy powstawanie fal podłużnych. Mało tego, sami mogliśmy je wytwarzać. Poznaliśmy również rozwój metod sejsmicznych oraz zapoznaliśmy się z działaniem aparatury używanej dawniej i współcześnie. Jeden z uczniów –Kacper Soja  usiadł przy komputerze i sprawdzał pomiary sejsmologiczne. Obejrzeliśmy także urządzenia do badania drgań skorupy ziemskiej, które ukryte są wewnątrz jaskini „Koziarnia” i nie są dostępne dla zwiedzających. Nasza wędrówka zakończyła się  w Zajeździe „U Elizy”, gdzie zjedliśmy pyszny obiad i lody. Do Zgłobnia dojechaliśmy po godz. 20.00. Przed szkołą czekali już stęsknieni rodzice.

Wycieczka była wspaniała, bogata w doświadczenia i wrażenia. Będziemy ją długo wspominać i pamiętać. Trudno opisać to co mieliśmy okazję przeżyć i zobaczyć. Bardzo dziękujemy instytutowi Geofizyki PAN za wspaniałą wyprawę edukacyjną, a Burmistrzowi Miasta Boguchwała za sfinansowanie kosztów podróży.

Oto opinie naszych uczniów:

Wycieczka była super fajna! Bardzo podobało mi się Muzeum Przyrody, Jaskinia Nietoperzowa i Obserwatorium Sejsmologiczne!!!  Zapamiętam ten wyjazd na całe życie.(Natalia)

Ogromnie podobało mi się pobyt w Obserwatorium Sejsmologicznym, gdzie mogłem odczuwać jak przepływają fale .  Dowiedziałem się bardzo dużo o wulkanach i stworzeniach z odległych czasów. Nigdy nie zapomnę tej wycieczki! (Kacper)

Wycieczka była bardzo fajna. Bardzo podobał mi się Kraków. Widziałam Smoka Wawelskiego, Sukiennice, Kościół Mariacki. Świetnie było w jaskiniach, tak ciemno i tajemniczo. Było super! (Alicja)

Było wspaniale! Gdy zamknąłem oczy słyszałem odgłosy jaskini. Kraków jest piękny! To najlepsza wycieczka w życiu! (Oliwer)